FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Subi varapyöräkoteloon  (Luettu 7649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Subi varapyöräkoteloon
« : Heinäkuu 18, 2006, 22:51:12 »

Tarkotus olis tässä kesälomalla leikkiä lasikuidulla ja tehdä kotelo tonne stilon varapyörän paikalle.
Onko kukaan vielä tommosta tehnyt? Lähinnä kiinnostais et paljonko tilavuutta sieltä saa. Oma nopea mittailu antoi sellaisen vaikutelman että tilaa on enemmän kun tarpeeksi. Syvyys on ehkä ainoo rajoittava. Sinne tarvis saada samaan varapyöräkoteloon myös vahvarit, ainakin tällänen olis tarkoitus.
Elementiksi on tulossa hyväksi todettu SPL Dynamics pro 12" Pää kaiuttimille olis SPL Dynamicsin 4 kanavainen ja tolle subille SPL Dynamicsin digipääte.

Ei sillä moponrenkaalla siellä perässä kuitenkaan mitään tee, jos joskus rengas sattuisi puhkeemaan.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Jay

  • Lakipykäläpoliisi
  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 536
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2006, 00:24:35 »

Onhan noita jotkut tehny erillaisia variaatioita. Itellä sama mielessä. Toteutus on vaan jäänyt tekemättä muitten kiireitten takia. ImmoP on käsittääkseni tehny ko. viritelmän...ihan varma en oo mut sieltä suunnalta kannattais kysellä.
Kirjattu
Fiat Uno -86 (Tweety-projekti)

Jochanan

  • Admin
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1944
  • Alfa 156 SW JTDm, Seat Altea XL 2.0 TDI DSG
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2006, 00:27:27 »

Mulla on lasikuitunen boksi takaluukun nurkassa, elementti pystyasennossa.
Kirjattu

*T.P.M*

  • Vieras
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2006, 00:49:04 »

täällä on kanssa sellainen viritys tehty..15" upotettuna marean koteloon..kaikkein helpommalla pääset jos kippaat vettä koteloon niin saat tilavuuden tietoon ja sitä kautta pääsee hienosti eteneen.. ja saa kaiken tiöan käyttöön mahdollisimman tarkasti :)
Kirjattu

AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1499
  • 20v ilmankierrätin
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2006, 10:35:00 »

HGTn kolossa on ~60 litraa tilavuutta, ja siellä on takareunassa "kulmakolot", etureuna on renkaan muotoa mukaileva pyöreä. Eli kyllä sitä tilavuutta tulee aika paljon pienenkin oloiseen kuoppaan.
Tosin tuota koteloa on myös korotettu pohjapellin tasosta ~5cm, toisaalta seinämät ovat vähintään riittää vahvuutta. Syvyyttä kotelon sisällä on ~15cm.

SPL Dynamicsin elementtiä miettiessä ainoa ongelma taitaa olla upotussyvyys, eikös se ole aika korkea?
Kirjattu
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2006, 10:48:22 »

Se siinä Spl dynamicsin elementissä suurin ongelma onkin. Sattuu vaan nyt semmonen olemaan mdf boxissa ja siitä lootasta tässä eroon haluan. Stilon peräluukku ei mikään maailman suurin ole. Kyllä joskus tuli unoon tommonen askarreltua ja siihen sai 15:lle sopivan tilavuuden.
Jos bravossakin on n. 60 litraa tilavuutta niin kyllä stilossakin ainakin sen verran luulisi olevan. 35 litraa sille riittäisi. Loppu tilaan tosiaan olisi tarkoitus vahvistimet laittaa. Tarvii varmaan laittaa vaffeille jonkinmoinen tuuletus etteivät lämpiä liikaa.

Mulla on lasikuitunen boksi takaluukun nurkassa, elementti pystyasennossa.

Hyvän näkönen toteutus sulla.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Lode

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 322
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2006, 17:02:30 »

itellä ronkissa tietokoneen tuulettimet viilentämässä vaffistimia...
Kirjattu

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2006, 21:06:08 »

Ens viikolla pääsee konttia kuiduttaan. :) Tänään tuli ostettua 10 kg hartsia.
Asian ikävämpi puoli on, autossa saattaa hieman haista seuraavan viikon.
Jonkinmoista kuvaa voin yrittää, kun projekti on valmis.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Jochanan

  • Admin
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1944
  • Alfa 156 SW JTDm, Seat Altea XL 2.0 TDI DSG
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2006, 21:33:27 »

Ens viikolla pääsee konttia kuiduttaan. :) Tänään tuli ostettua 10 kg hartsia.
Asian ikävämpi puoli on, autossa saattaa hieman haista seuraavan viikon.
Jonkinmoista kuvaa voin yrittää, kun projekti on valmis.

Haisee kyl jonkin aikaa. Kannattaa vetää joku muovi siihen takaluukun aukkoon ilmastointiteipillä tiiviisti. Auttaa ainakin vähän. Onnee vaan projektille.
Kirjattu

Tambesteri

  • FTCF-Member
  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 79
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2006, 19:26:06 »

Ens viikolla pääsee konttia kuiduttaan. :) Tänään tuli ostettua 10 kg hartsia.
Asian ikävämpi puoli on, autossa saattaa hieman haista seuraavan viikon.
Jonkinmoista kuvaa voin yrittää, kun projekti on valmis.

Haisee kyl jonkin aikaa. Kannattaa vetää joku muovi siihen takaluukun aukkoon ilmastointiteipillä tiiviisti. Auttaa ainakin vähän. Onnee vaan projektille.

Kyllä se haisee muutaman viikon vaikka se muovikin siinä olisi. Mutta ei se haittaa näissä ei ilmastoiduissa autoissa niin paljoa, kun ajelee ikkunat auki muutenkin.



Muutama kuva omasta subikotelo varapyörän tilalle projektista tuolla: http://s42.photobucket.com/albums/e343/Tambesteri/Subikotelo/
Kirjattu
1.6-16v Brava -97
Kuvia

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2006, 22:01:54 »

Tänään tuli kuidutettua. Vain kansi enää puuttuu. Tuli tehtyä etu- ja takaseinä mdf:stä eikä kuitua tullut, kun pohjaan ja sivuihin.
Hyvin näyttäisi syvyyden puolesta elementti sopivan ja tilavuudeksikin tuli aika tarkkaan optimi spl dynamicsille.

Kuinkas paksua seinämää ootte lasikuidusta tehneet? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen. Vielä olisi mahdollisuus lisätä paksuutta, kun kansi on irti.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1499
  • 20v ilmankierrätin
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #11 : Elokuu 17, 2006, 23:34:35 »

Tänään tuli kuidutettua. Vain kansi enää puuttuu. Tuli tehtyä etu- ja takaseinä mdf:stä eikä kuitua tullut, kun pohjaan ja sivuihin.
Hyvin näyttäisi syvyyden puolesta elementti sopivan ja tilavuudeksikin tuli aika tarkkaan optimi spl dynamicsille.

Kuinkas paksua seinämää ootte lasikuidusta tehneet? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen. Vielä olisi mahdollisuus lisätä paksuutta, kun kansi on irti.

Riippuen muodosta ja taustapellin antamasta tuesta niin 5-10mm riittää kyllä. Sitten jos haluat varmistaa jämäkkyyden niin kannen kiinnityksen jälkeen lorotat lasikuitu seinämille 5mm vahvuudelta hiekka-hartsia. Tulee samalla kansilevy hyvin kiinni ;)
Kirjattu
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2006, 21:51:07 »

Kävin sit aamulla vielä hakemassa lisää kuitua. Nyt ei anakaan notku seinät.  :D
Vihdoinkin se on valmis ja hyvin soi. Päällepäin tuli ihan siisti. Ei näy, kun subin ritilä. Mut peräkontin maton alla on vielä tällä hetkellä melkoinen kaaos. En ainakaan vielä lämpösuojia päälle saanut. Katsotaan miten tilanne kehittyy. Jos sunnuntaina koittais sitä kaaosta hieman setviä.
Sen verran käsi oon noitten kuvien kanssa etten niitä nyt heti näytille saa. Saakos tonne galleriaan miten kuvia omasta pirssistä?

Pian pääsee toden näkösesti subin vahvaria korjaan. Asentaessa kuului sisältä helinää ja pakkohan se oli aukasta ja kattoo mistä ääni kuuluu. Konkat ovat turvonneet aivan älyttömästi.  :o Toisen päässä ollut muovin pala sielä irti oli. Ihme että toimii vielä.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2006, 21:46:38 »

Nyt sain jotain kuvia tosta subi kötöstyksestäni. Toivottavasti näkyy.
http://kuvablogi.com/nayta/84462/ Tuli ihan fiksu päällepäin, ainakin omasta mielestä.
Mutta maton alla on kohtuullinen kaaos. http://kuvablogi.com/nayta/84455/ Onneksi piilossa.

Tossa myös muutama kuva koko autosta. http://kuvablogi.com/blog/2186/1/
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Jay

  • Lakipykäläpoliisi
  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 536
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #14 : Elokuu 29, 2006, 15:51:21 »

Siistin näkönen ja jää tilaa vielä laittaa vähän kauppakassiakin.
Kirjattu
Fiat Uno -86 (Tweety-projekti)

AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1499
  • 20v ilmankierrätin
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2006, 10:04:21 »

Kyllä on erittäin asiallisen näköinen. Ja mitä tulee kaaokseen niin ainahan tuo johtosekamelska jossain on. Nippusitellä ja spiraalisidoksella noita voisi siivoilla jos tykkää, mutta kannattaako?
Kirjattu
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

joakkimi

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 12
  • Brava 1,2 16V SX -99
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2006, 13:36:37 »

Miten tuo kotelon teko lasikuidusta tapahtuu? Ja miten on tehty se pystykotelo sinne takakontin reunaan? ???
Kirjattu

Immop

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Viestejä: 1275
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #17 : Elokuu 30, 2006, 14:59:49 »

Miten tuo kotelon teko lasikuidusta tapahtuu? Ja miten on tehty se pystykotelo sinne takakontin reunaan? ???

Kuvallinen teko-ohje taisi löytyä uusimmasta Autosound-lehdestä. Kannattaa tsekata lehtipisteestä.
Kirjattu
Lancia Delta hf Integrale
Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm

AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1499
  • 20v ilmankierrätin
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #18 : Elokuu 31, 2006, 11:31:06 »

Miten tuo kotelon teko lasikuidusta tapahtuu? Ja miten on tehty se pystykotelo sinne takakontin reunaan? ???

Kuvallinen teko-ohje taisi löytyä uusimmasta Autosound-lehdestä. Kannattaa tsekata lehtipisteestä.

Lasikuitukopan ja kuidun teosta yleensäkkin löytyy vaikka googlella sen tuhat ohjetta. Miten itse tekisin tuommoisen korkean pysty seinään, niin:

1. pohjansuojaus foliolla, hartsia kestävällä muovilla tms ja kokotyöalueen ja auton suojaus riskialueiltaan!
2. kuitumatosta semmoisia 20x20cm paloja
3. pakkausteipillä kulmista kiinni tulevan seinän alaosaan
4. hartsitus siten että teipit eivät peity ja kuivahdus
5. maton kiinnitysteippien poisto ja uudet mattopalat teipillä riviin edellisen rivin yläpuolelle päälle hiukan limittäen
6. kohta 4.
7. kohtien 5 ja 6 toistoa jos ei korkeus vielä riitä
8. valmis seinämuoto jota voi sitten auton ulkopuolella jatkaa ettei tulee enempää käryä autoon ja auton sotkemisvaara pienenee.

Lasikuitumattohan menee aivan liruksi kun se kastuu kunnolla hartsista. Tästä syystä jättäisin ehkä tuon pohjakerroksen teossa maton hiukan kuivaksi jolloin se pysyy paremmin muodossa. Ja kun ensimmäinen hartsisatsi on maton jäykistänyt niin sitä voi uittaa seuraaviin jo enempi, mutta tosiaan auton ulkopuolella jolloin palan saa myös makuulleen ja työskentely on huomattavasti helpompaa.
Kirjattu
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #19 : Elokuu 31, 2006, 15:44:16 »

GTI magazine 1/2001 on kanssa aika hyvät ohjeet subikotelon tekoon. Siitä itse ohjeita kattelin, kun ensimmäisen lasikuitukotelon muinoin unoon tein.
Ei sit kuitenkaan auto haissut mitenkään älyttömästi, vaikka olinkin sen verran laiska etten tullu laittaneeksi mitään jätesäkkiä peräkontin ja ohjaamon väliin. Ilmeisesti se tavaratilan matto estää sitä hajun leviämistä. Nyt onneksi ei enää kummemmin haise.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

joakkimi

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 12
  • Brava 1,2 16V SX -99
Re: Subi varapyöräkoteloon
« Vastaus #20 : Syyskuu 01, 2006, 00:14:22 »

Kiitos vastauksista...ostin jo autosound lehden ja luin siitä sen kotelon teko ohjeen. Pitää ruveta tekemään koteloa kunhan kerkiää.
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)