FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Multiwagonin takaiskarit / jouset  (Luettu 7118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Multiwagonin takaiskarit / jouset
« : Tammikuu 03, 2007, 02:02:27 »

Mitenkäs muilla Multiwagonin perä toimii lastin kanssa? Ei tarvi kuin ostokset ja 1 hlö taakse niin roiskeläpät ottaa maahan kiinni kaikissa töyssyissä. Muutenkin tuntuu kuopat lyövän läpi todella herkästi.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

talkkari

  • Vieras
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2007, 00:14:30 »

Mitenkäs muilla Multiwagonin perä toimii lastin kanssa? Ei tarvi kuin ostokset ja 1 hlö taakse niin roiskeläpät ottaa maahan kiinni kaikissa töyssyissä. Muutenkin tuntuu kuopat lyövän läpi todella herkästi.
En kyllä huomannut jousitus ongelmia pyhinä, vaikka kyydissä oli neljä henkeä + matkatavarat. Roiskeläppiä en taakse halunnut, juurikaan tuosta mainitsemastasi syystä.
Ota siivut pois läpistä, niin ei ota maahan kiinni, vai kuluiko jo sopivalle korkeudelle?  ;)
Kirjattu

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2007, 02:57:45 »

Ei vielä ole kuluneet sopivalle korkeudelle. Läpät oli autossa jo ostettaessa. Mielenkiinnolla odotan hetkeä jolloin kytken telttaperävaunun autoon kiinni. Deltassa syksyllä todettiin iskarit toimiviksi >> ilman testiä, silmämääräisellä arviolla.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Miku

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 515
  • Autokauppiaden kauhistus....Maahantuojan hölpötti.
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2007, 09:21:25 »

Moro.

Italiassa kun vedettiin autolla JTD MW:llä niin ei siinä kyllä perä romahtanut liian alas missään vaiheessa. Vaikka takana olikin parhaillaan neljä ihmistä. (ja ei mitään ns. höyhensarjalaisia 85kg->) sekä helkkarin moiset ostokset/reissutavarat. Varmaan oli liikaa painoa autolle kun rupee oikein miettimään.

Voipi olla että läpät on vaan vahingossa asennettu liian alas ja iskarit voivat olla ns. huonosti mitoitettu kyseiseen malliin. Eli ei kanna lastia ryhdikkäästi.
Kirjattu

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2007, 02:54:58 »

Läpät ainakin on ihan orkkis malliset eli myötäilevät pyöränkaarta ok. Yritän käyttää auton iskaritestissä ennen huoltoa ihan oman mielenrauhan vuoksi. Deltassa sanoi syyksi, että Stilossa tarkoituksella pehmeät iskarit ja tiukat kallistuksenvakaajat, jolloin alusta mukava, mutta jämäkkä. Ei mulla kyllä 5d mallissa ollu mitään ongelmia, vaikka kärrylläkin välillä hinas n. 1000kg lasteja.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Miku

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 515
  • Autokauppiaden kauhistus....Maahantuojan hölpötti.
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2007, 10:59:24 »

Heh...

Jos oikeen muuten muistan niin MW:Ssä ja ihan perus 5d mallissa on samat iskarit...ainut mikä on MW:ssä huonompaa on lastin kantavuus. ELi MW kantaa lastia vähemmän kuin 5d malli..... :'(

Eli ei toisaalta mikään ihme että läpät vetäsee maahan vähän väliä sitten..

Kirjattu

Furio

  • Vieras
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2007, 15:02:17 »

Mitenkäs muilla Multiwagonin perä toimii lastin kanssa? Ei tarvi kuin ostokset ja 1 hlö taakse niin roiskeläpät ottaa maahan kiinni kaikissa töyssyissä. Muutenkin tuntuu kuopat lyövän läpi todella herkästi.

Mulla on orkkisläpät takana (samanlaiset kuin sulla). Kyllä ne mullakin ottaa satunnaisesti kiinni tiehen jo kun takana istuu kaksi ihmistä. Tietä ne nuolee jatkuvasti kun on kolme takana ja kontti täynnä tallinnan tuliaisia. Kävin just huollossa ja ekassa katsastuksessa, kummassakin sanottiin että iskarit ym on hyvässä kunnossa. Auto on JTD MW ajettu 85 tkm.

Ajattelin leikkailla läiskiä lyhemmäksi. Niiden irrotushan käy käden käänteessä, eikä niistä jää jälkiä puskuriin jos on oikein asennettu
Kirjattu

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2007, 00:18:35 »

Huomenna selviää lisää iskareista, kun käytän iskaritestissä katsastusasemalla. Jos ovat testinkin mukaan ok niin sitten ovat. Itse ajattelin joskus sovitella Octavian läppiä taakse. Ovat mukavan lyhyet ja vaikuttavat samanmallisilta.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2007, 00:17:14 »

Iskarit testattu ja melkein kuin uudet. Ne todellakin on vaan niin pirun pehmoset. Huomattiin, että vaihtoautotakuu toimii: kosteuden vuoksi uusittiin oik. etu-umpio, vas. peilin lasi uusittiin ja joitain listoja kiinniteltiin. Lasku olisi ollut 700e ilman takuuta.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

PeteJii

  • Vieras
Re: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2007, 00:21:55 »


Jeps, sama havainto. Perä roikkuu pienelläkin kuormalla liian alhaalla niin että roiskeläpät ottaa maahan joka liuskassa.

Mulla oli kans takajousituksen kanssa ongelmia kun auto oli muutenkin niin vaappuvainen. Katsastuksessa eivät löytäneet iskareista mitään vikaa, mutta paikallisella jousipajalla kävin sitä näyttämässä niin asentaja sano et sulla on iskarit aivan vainaat ja samalla nauro sen katsastuksen iskaritestin virattomaksi puuhasteluksi.

Delta-Motorilla tekn. asiantuntija epäili, kun kuvailin oireita, syyksi vaappumiseen, huojumiseen ja jousituksen "läpilyömisen tuntuun" takajousitukseen kuuluvien nestetäytteisten kumipuslien tyhjentyneen. Kuulemma sitä tapahtunut. Niiden vaihto on vaan sen verran hankalaa ja kallista (hydrauliprässi) et aloitin iskareista. Ajo paranikin paljon, eikä roiskeläpät enää ota maahan. Jousipajan mies sanoi et Fiatin, niinkuin aika monen muunkin merkin, iskarit alkaa olla vaihtokunnossa 80000 km kohdalla. Juur niinkuin mullakin oireet alko, vuoden ja 40000 lisää asiaa vielä ihmettelin, mut sitten auto alko oleen jo ajamiskelvottomassa kunnossa.

Etujoisitus onkin sitten oma juttunsa, mutta se sitten seuraavassa tarinassa..  :)

Kirjattu

Nipa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2008, 21:41:34 »

Jaaha...kumpihan lienee sitten vikana: Iskarit vai "neste"puslat.
Ainakin vasen takarengas "lyö pohjaan", tai ainakin tuntuu siltä. Kaupunkinopeuksissa pienessäkin kuopassa kuuluu jysähdys ja takahampaista paikat irtoaa. Todellisesta pohjaanlyönnistä tuskin on noilla nopeuksilla kuormaamattomalla autolla yksin ajellessa kyse. Peräkin tuntuu vetelevän; tarkennuksena sanottakoon, että autosta on edelleen puhe.
Vai voivatko johtua nastarenkaista? Ongelmat huomasin vasta talvigummit vaihdettuani.
Ja ongelmakapistus on Stilo MW JTD -03
Kirjattu
Stilo MW JTD -03
600 SL -73(MA)
850 -71
128 -77 museoprojekti
Ducato 2.5Tdi Granduca -97

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #11 : Tammikuu 22, 2008, 22:11:26 »

Itse ainakin tuon pohjaanlyömisen perusteella sanoisin puslat, koska siltä se omassa ainakin kuulosti. Puslat nyt uusittuna ja jysähtely loppui. Ajettavuudessa en tosin ole huomannut mitään eroa eli vetely ei pitäisi noiden osalta olla oireena.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Nipa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #12 : Tammikuu 22, 2008, 23:03:30 »

Miten puslavian saisi itse todettua? Minkähänlaisiin kustannuksiin on syytä varautua?
Kirjattu
Stilo MW JTD -03
600 SL -73(MA)
850 -71
128 -77 museoprojekti
Ducato 2.5Tdi Granduca -97

ampar

  • Vieras
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #13 : Tammikuu 23, 2008, 00:54:37 »

Miten puslavian saisi itse todettua? Minkähänlaisiin kustannuksiin on syytä varautua?

kävin deltassa kysymässä puslien vaihtohintaa 650-700€ kaveri tyynenä sanoi  :-X
Kirjattu

Nipa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #14 : Tammikuu 23, 2008, 18:10:33 »

kävin deltassa kysymässä puslien vaihtohintaa 650-700€ kaveri tyynenä sanoi  :-X
Eipä DA ole muutenkaan 1.vaihtoehto. Pitänee kilauttaa Moilaselle.
Kirjattu
Stilo MW JTD -03
600 SL -73(MA)
850 -71
128 -77 museoprojekti
Ducato 2.5Tdi Granduca -97

Mara

  • FTCF-Tukija
  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1102
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #15 : Tammikuu 27, 2008, 20:28:55 »

Olen tutkaillu/ kyselly noita koni sport iskareita omaani multiwagoniin taakse . Mikähän on oikee iskari, kun paikallinen yritys ja könig antoivat 8041-1294Sport koodin.... koni finderis anto

Stilo 1.2, 1.6, 1.8, 1.9JTD, excl. MultiWagon  01-06    8041-1294Sport      TÄMÄKÖ vai             

Stilo 2.4 Abarth, 1.9TD MultiJet 104 kW 01-06           8041-1294Sport

Stilo Multiwagon, excl 1.9TD MultiJet   03-07        8040-1330Sport     TÄMÄ??

Stilo Multiwagon 1.9TD MultiJet 104 kW   03-07          8040-1330Sport


Laitoin viellä tänään muutamaan paikkaan mailia, saas nähdä mitä vastaavat   ::)

E: Kaksi ilmoittivat että tämä 8040-1330Sport sopii....  >:D ota nyt näistä selvää
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2008, 17:52:09 kirjoittanut Mara »
Kirjattu

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2008, 23:33:42 »

Koni finderin perusteella olisi juurikin tuo 8040-1330sport. Itse ymmärtäisin tuon excl. tekstin sillain, että muuta paitsi mw.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Mara

  • FTCF-Tukija
  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1102
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #17 : Tammikuu 29, 2008, 23:51:38 »

Koni finderin perusteella olisi juurikin tuo 8040-1330sport. Itse ymmärtäisin tuon excl. tekstin sillain, että muuta paitsi mw.

Aluksi oli itellä mielessä kanssa että oikea olis toi 1330 eikä 1294...mutta  kun paikallinen yritys ja könig vastaavat oikeaksi 1294, alkaahan sitä pikkasen epäilee  :)

No eiköhän tämä nyt selvinny
Kirjattu

talkkari

  • Vieras
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #18 : Tammikuu 30, 2008, 14:31:58 »

Miten puslavian saisi itse todettua?

Puslavian toteat ajamalla terävään kuoppaan (reikä asvaltissa), jos kuulet terävän kolahduksen takapäästä, niin silloin tod.näk. nesteet ovat päässeet poistumaan(klygoli) puslan sisältä.
Kirjattu

Nipa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2008, 17:51:58 »

Kaupunkinopeuksissa pienessäkin kuopassa kuuluu jysähdys ja takahampaista paikat irtoaa.
Taitaa olla puslakauppaan asiaa...
Kirjattu
Stilo MW JTD -03
600 SL -73(MA)
850 -71
128 -77 museoprojekti
Ducato 2.5Tdi Granduca -97

Judenza

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 414
  • Mazda 6 Sportwagon 2.0 Touring AT -06
Vs: Multiwagonin takaiskarit / jouset
« Vastaus #20 : Marraskuu 29, 2008, 02:16:31 »

Enpäs viitti aloittaa uutta ketjua.
Eli huomasin tuossa loppukesästä pariin otteeseen että terävässä kuopassa löi takapää ikävästi ns. "läpi" eli kunnon jysäys tuli.
Nämä sattui siis pitkällä välillä enkä asiaan sen enempää kiinnittäny huomiota.
Talvitassut on alla ollu jo melkein kuukauden ja viikko alle laiton jälkeen kävin heittää paineet kuntoon (eli n. 0.2-0.3b yli suosituksen) niin huomasin että löi muutamassa kaivonkannessa kunnon jysäyksen läpi.
Nyt kun aikaa on hieman kulunut ja auto otti kunnolla kyytiä tuossa lumimyräkän mainingeissa (eli hel*etin huonokuntoista tietä ja oli alusta kovilla muutamana päivänä) niin huomasin että on enenevissä määrin alkanut jysäyttämään läpi, tänään jopa tien saumakohdassa, tänään vaimokin vihdoin heräsi että mikäs nyt autoa vaivaa..

Iskarit vai "nestepuslat"? Auto -04 ja tällä hetkellä kilsoja 96tkm, ja k.o palikat tehtaalta asti alla.

EDIT: Kirjoitusasu ei ehkä ihan täydellinen perjantaiyönä  ;D

EDIT: Ryskyttää oikein kunnolla, ei kolahda mutta "jysähtää" kaikissa vähänkin terävämmissä iskuissa. Missäs ootte vaihtanu noita puslia ja paljon hintaa?
Tosiaan tuossa olisi sen verran ylimäärästä varattuna että vaihtuisi joko puslat tai säädettävä alustasarja... Toivon että väljänä on ne iskarit  :angel:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2009, 01:01:26 kirjoittanut Judenza »
Kirjattu
Hyvin se menee, niinhän se eilenki.
Ex fiatit ennen japaniin vaihtoa: -99 Marea weekend 1.8 R.I.P, -04 Stilo mw 1.8
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)