FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Uudet tulpat  (Luettu 8586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Uudet tulpat
« : Tammikuu 24, 2007, 08:05:11 »

Bosch on tuonut markkinoille uudet tulpat. Malli on Bosch Platinum +4. Elektrodi on platinaa ja neljä kärkeä olisi ytriumia (henkilökohtaisen hyvin epävarman käännöksen perusteella). Myynnissä ameriiiikassa. Siellä taas ei tunneta viispyttystä Coupea, joten olisiko jollain tietoa mikä mahtaa olla noiden uusien tulppien tyyppi, joka sattuupi viispyttyseen. Ameriikassa hinta on pikkusen päälle viis taalaa, eli pikku erä suomeen tuotuna on noin kymppi per tulppa. Olen jättänyt tulppien tyypistä ja saatavuudesta kyselyn Suomen Boschille. Jos jollakulla on tietoa noista, ainakin minulle uutukaisista tulpista, niin olisi kiva, jos hän aukaisisi sanaisen arkkunsa ja huokaisisi tietonsa koko porukalle.

Jyrki-boy

Kävipä tuuri, kun löyty valmistusmaa, joka oli Meksiko. Bosch Meksikon sivuilta löyty vertailusivut ja sieltähän se putkahti tämän uutuudenkin tiedot esiin.

Fiat Coupe (FA/175) 2.0 20V TURBO :     Bosch Platinum +4 sytytystulppa FGR7DQP                       

Jyrki-boy    (ja vain kuusi tuntia koneella)


Taisi mennä pitemmän kaavan mukaan tämä homma. Euroopan Bosch ei tunne koko tulppaa sivuillaan mutta tarpeen vaatiessa sellaiset voi käydä ostamassa Motonetistä hintaan 9,90 kpl. Ovat olleet siellä kaupan jo pidemmän aikaa. Lähen lumitöihin ja käyn moottoripyöränäyttelyyn tullessa hakemassa ne vaikeastisaatavat uutuudet pois Vantaalta. Hyvä ettei ketuta.

Jyrki-boy
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2007, 13:20:33 kirjoittanut Jyrki-boy »
Kirjattu

Lasse

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 235
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2007, 19:01:07 »

Enpä tiedä onko lähelläkää samat tulpat mut motonetissa tarjolla ollu bravoonkin jotkut boschin nelikärkitulpat, ilmeisesti noi, Super4-FR78X, kertoivat vaan, että joillain ollut niissä jotain onkkelmii! Ilmoittele mites sulla coupessa menee tommoset nelikärkiset..
Kirjattu

immu

  • Yhteistyökumppani
  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 248
  • "image is nothing, BOOST is everything"
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2007, 19:01:38 »

tähän ei voi sanoa kun  ;D
Kirjattu
Uno turbo -88
suzuki bandit -01
käyttis E30 -86

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2007, 20:15:23 »

Jos joku haluaa tutkailla noita kynttilöitä, niin kannattaa räpsäyttää toi tulpan tunnussävel Googlelle ja katsoa vastauksia. Taitaa olla tuon Heinäluoman, eiku demarin, eiku Bemarin ämmäsarjan tulppa. Ainakin ulkonäkö poikkeaa normaalista nelikärjestä. Sieltä löytyy kehuja ja haukkumisia, kuten aina.

Mulla on autossa NGK:n nelikärkiset. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta niiden iästä ei ole hajuakaan, joten vaihdetaan tulpat. Kokeillaan niitä jotka on valmistettu yhteensopivaksi Fiigelin alkuperäiseen ruiskuun. Tulpan nelikärkisyys laajentaa sen lämpöominaisuuksia, jolloin niillä voi körötellä hiljoo tai lujjaa. Sittempä tuon näkee. Sitä kannattaa aina muistaa auton käyttö, kun laittelee sitä kuntoon. Parhaiten se tulee esille Red Linen racinki öljyillä. Laittaat vaan ne koneeseen. Niistä on kaikki tehoa vievät lisäaineet on poistettu. Muutama tuhat ja männänrenkaat on jumissa ym . . .   Mutta jos ajaa vain radalla, avaa koneen ja putsailee, niin ompa pirskatin hyvät öljyt. Löytyyhän Red Lineltäkin normaali öljyjä 10W-40, 15W-50 . . . 

Vaihelaatikossa Red Line on vallan hyvää. Ainakin mulla MT90 pani edellisen Fiatin Coupen vaihekepin herkäksi. Hyvä kama. Suosittelen lootikkoon. Sitäkin löytyy Motonetistä. Moottoriin tilasin RicambiHeikalta Selenian 10W-60 racinki öljyt. Tuli isompi turbo, niin 40 ei enää riitä yläpäässä. Suosittelevat maantiekäyttöön tuota öljyä Alfoihin ja muutamaan tiukempaan Lanciaan. Selenialta löytyy kisaöljy nimeltä Sport on 10W-60. Jos kiinnostaa, niin noi Fiigelin suositusöljyjen mainokset ja tekniset tiedot löytyy Ricambi Heikan sivuilta tai suoraan Selenia. Googlettaa vaan nimellä. Selenia oli aikaisemmin Fiatin omistama öljy-yhtiö.

Jyrki-boy

Kirjattu

immu

  • Yhteistyökumppani
  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 248
  • "image is nothing, BOOST is everything"
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2007, 20:47:15 »

Yhdyn tuohon red linen laatikko öljyyn, unossa kyseiset mt90 ja johan alkaa vanhan laatikko toimimaan  ;)
Kirjattu
Uno turbo -88
suzuki bandit -01
käyttis E30 -86

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2007, 11:13:24 »

Morjens.

Ko. tulppia ei suositella (Bosch) turbokäyttöön ainakaan VW/Audi maailmassa:

Audi/VW Bosch Platinum Plus 4 - Long life plug services high performance for every day street driving. Center electrode with 4 grounding fingers for naturally aspirated applications only (Bosch does not recommend this plug for turbo applications)! Improved quality construction and design over Asian spark plugs. Revolutionalry firing technology featuring multiple spark paths that delivers the longest most powerful spark for ultimate engine performance. More pure platinum for smoother acceleration, peak fuel efficiency and maximum engine power. Four ground electrodes provide optimum access to the air/fuel mixture for the most efficient combustion...plus a longer performance life. The electrode gap is factory set to provide easy installation that never requires adjustment. Optimal service 50-60K miles.

Tässä Boschin tulppa ahdetuille, viritetyille koneille:

Audi/VW Bosch Platin Race - Spark plug specifically for race or very high performance street applications. This plug prevents engine damage. Will not misfire under high boost and RPM. A must for any chipped car. Center electrode with race side position grounding finger. The best spark plug known to man! Only Audi/VW Bosch uses a pure platinum center electrode, heat-fused into an extended insulator. This reaches self-cleaning temperature only seconds after starting. The electrode gap remains virtually unchanged throughout the plug's long service line with no need to clean or re-gap. The heavy duty tapered ground electrode makes for an extended service life, reduced electorde temperature, and improved access to air/fuel mixture. Nickel-plated rolled threads complete for anti-seize and corrosion protection. Lower ignition voltage requirements vs other plug designs for reliable cold weather starts and superior operation under all driving condtions. Long optimal service 40-50K miles.

Itse käytän ko. tulppia, eikä ole ollut valittamista millään ahtotasolla (1.6 - 2.0 bar) :).
Syynä tuohon ei suositukseen on +4 tulpissa oleva n. 1.6 mm kärkiväli, joka ei ole säädettävissä, noissa Race malleissa 0.6 mm.

- Jari -
Kirjattu

jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2007, 18:38:27 »

onkos kukaan kokeillut tälläsiä tulppia....kuulemma ainakin BMW M5 käyttävät näitä, eli pitäs toimia kun kerran voimakoneissakin pelaa ;)

NGK BKR6EQUP

Hinnaltaan ovat ~20e/kpl ::)
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #7 : Tammikuu 26, 2007, 18:58:56 »

Morjens Jykä,

Ongelma noissakin tulpissa on se kärkiväli, eli ovat nelinapaiset kiinteällä kärkivälillä, joka on liian suuri "ajopaineille" :). Kun mennään "Race" tulppiin, joita me tarvitsemme :), on jokaisella tulpanvalmistajalla pääsääntöisesti tarjolla 1-kärkiset platinatulpat, joiden kärkiväli on noin 0.6-0.7 mm (0.028"). Noissa vapaasti hengittävien koneiden Performance tulpissa ei korkeissa ahtopaineissa kipinä enää "jaksa" hypätä kärkivälin yli ja tapahtuu "misfire" tilanteita.
Eli ahdettu maailma aivan eri tulppien kannalta kuin vapari maailma, eli vaikka tulpat olisi BMW M-koneissa huiput, ei niillä välttämättä korkeasti ahdetuissa koneissa mitään tee.

- Jari -

PS. AEM tuli :)
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2007, 00:52:41 »

Hyvä, että tuli esiin tuo tekijä. Samahan se on Briskien kanssa. Iridium kärkiset pelaa, mutta ahtojen noustessa loppuu 3 mm kärkivälillisten mallin kipunan teho. Kiitti vielä kerran. En tienny noiden olevan noita isokärkivälyksellisiä.

Jyrki-boy
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2007, 22:19:03 »

Sain Suomen Boschilta vastauksen kysymykseeni löytyykö Fiat 20vt coupeen sopivia Bosch Platinum +4 tulppia ja he kertoivat, ettei Platinum +4 tulppaa ole myynnissä euroopassa ja se on vain amerikan malli. Suosittelivat super tai super 4 tulppia autoon. Tein jatkokysymyksen, johon sitten palaillaan, kun vastaus saapuu. Siihen kysymykseeni sisältyi myös tieto mahdollisuudesta ostaa Platinum +4 tulppaa myös Motonetistä.

Toi Volkkarin suhtautuminen Platinum neloseen on vähän outo, sillä Briskin LGS tulppa 3 mm kärkivälillä antaa 1,8T koneelle lisää potkua ja tasaa sen käynnin. Skoda Octavia Turbo 1.8 max 180 kw DOR12LGS, rallissa DOR14TS EVO. Taas valloissa annetaan Boschin Platinum +4 sopivuus Dodgen Viperiin, Stealtiin Toyotan kaksiturbo Subraan, Hondiin Acuraan Mitsuun jne. Samalla toinen suositus on lähes joka kerta Platinumin 2 -kärkimalli.

Siiten RU puolelta löytyy suosituksia vaikka kuinka ja siellä maissa, jossa kirjoitetaan kun harakanjalanjälkiä niin sielläkin on tuota tulppaa ilmeisesti suositeltu useampaan automerkkiin. Mukana on myös tiukkojakin kapistuksia. 

Nyt on Boschilta julkaistu myös uusi tulppamalli, joka on samanmoinen, kun Platinum +4, mutta elektrodi on ainakin osittain iridiumia.

Fiatin Coupe Turboihin antaa Brisk seuraavat suositukset: 16v 143 kw DR 14 ZC (Suomessa korvataan DOR14IR)
16v  max 160 kw, 1,1 bar DOR14TS EVO, DOR14DS EVOII, DOR14IR
16v  max 200 kw, Special käytössä DOR10DS EVO II, DOR10IR
20v  max 162 kw, DR14ZC (Korvataan Suomessa DOR14IR)
20v max  175 kw, 1,2 bar DOR14TS EVO, DOR14DS EVO II, DOR14IR
20v max 210 kw, 1,5 bar DOR10DS EVO II, DOR10IR

Isoissa koneissa löytyy Stilossa 2,4 ltr, 125 KW mallissa vain 3mm kärkivälillä DOR15LGS
taas sama auto ja kone turbolla max 200 kw, 1,1 bar DOR12DS EVO II tai DOR12IR

Olisi aika asiaa vaikka kiinnostuksen vuoksi kysäistä amerikan Boschilta noita sopivuuksia, jos Suomesta ei selvitystä löydy. Mulla ei vain ole tarvittavaa kielitaitoa, tai sitten sitä on liikaakin.

Jyrki-boy

     
Kirjattu

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #10 : Tammikuu 30, 2007, 10:06:33 »

Morjens,

Olet aivan oikeassa mitä kirjoitat tulppien soveltuvuustaulukoista :). MUTTA pitää muistaa, että ne ovat ko. autojen vakiopaineille tarkoitettuja, jolloin niissä on voitu huomioida kunkin auton sytytysjärjestelmän voimakkuus. Nykyisinhän suurimmassa osassa autoja on suorasytytys ja silloin sen tulppakohtaisen puolan teho vaikuttaa kipinän syntymiseen milläkin käyttöpaineella.
Nyt kun lähdetään nostamaan ahtoja vakiosta, muuttuu tilanne syttymistilanteessa radikaalisti. Esim. Coupen ahtopaine vakiona 6000 rpm:ssä noin 0.6-0.7 bar ja meillä tavoitteena +1 bar paine, ollaankin jo aivan eri tilanteessa tulppien suhteen. Kun vielä pitää huomioida 6000 rpm:ssä puolan lataantumisaika, joka on aikas lyhyt, tipahtaa sytytysjännite tulpalle mahdollisesti niin alas, että kipinä ei jaksakaan enää hypätä elektrodien välillä.
Itse olen pystynyt käyttämään orkkistulppia keskialueella 1.6-1.7 bar paineissa ja +5500 rpm n. 1.2 - 1.3 bar paineissa. Nyt vaihdettuani puhaltimen suuremmaksi en orkkistulpilla voi käyttää 1.3 bar korkeampia ahtoja. Eli kokonaisuus on yksilöllistä ja sen mukaan on vehkeet laitettava, jotta haluttu lopputulos saavutetaan.

Noissa tulpissa ja merkeissä/malleissa löytyisi varmasti hyviä ja asiansa ajavia, mutta kenen rahapussi kestää niiden testaamisen. Minulle riittää yksi tyyppi, joka toimii läpi käyttöalueen, ei tarvitse kokeilla ja hakea muuta :).

- Jari -
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2007, 17:56:12 »

Tervehdys

Hintojen takiahan tässä tulppia katsellaan. Denson VK20Y on vain 39 euroo kappale. Densoltakin tulee uusi ehompi ja vielä kalliimpi malli Fiigeliin.
Briskin kovasti ahdetuille koneille tarkoitettu tulppa on 20 euroo ja iridiumit 16 euroo. NGK BKR6EIX on Louiksella 12,95 lisättynä postikuluilla. Se miksi noi Platinium +4 tulpat kiinnosti on hinta ameriikoissa pikkusen yli 5 taalaa. Nyt löytyi ameriikasta postimyyntifirma, jossa oli ensimmäistä kertaa valmistajan lausunto, ettei Platinium +4 tulppa sovi turboahdettuihin autoihin.  Sekin löytyi Jarin vinkistä, jossa hän kertoi käyttävänsä itse Boschin platinakärkitulppia malli F5 DP 0R. Pääs tekee vertailua tulpilla. (Toi pyörylä on nolla tossa tyypissä). Tolla voi kattoa sopivuutta Suomen Boschin listoilta. Löytyy Audeja Lanciaa ja vaikka mitä. Amerikassa ovh on 31,40 taalaa, mutt nyt saa alennusta, joten pyynti  on nyt 11,12 taalaa. Se miksi amerikan hinnat kiinnostaa, johtuu siitä, että poika lähtee sinne perjantaina ja tuo ilmeisesti auton tullessaan. Samaan kyytiin mahtuu muutama paketti Boscheja, jos hinnat on noin mukavat ja tavaraa löytyy.

Jyrki-boy 
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2007, 18:36:44 »

Olen ollut kirjeenvaihtelussa Boschin tulppamiehen Jari Vainion kanssa. F5 DP 0 R tulppa on hänen mielestään suhteellisen turvallinen kokeilu Fiattiin. Erot alkuperäiseen löytyy tulpan vastuksesta joka on vakiotulpassa 6 kilo-ohmia ja viitosessa 1 kilo-ohmi. Siitä voi aiheutua jälkikipinöintiä. Myös kipinäväli tulee millin lähemmäksi kantta.

Vakiossa kipinäväli on 0.8 ja viitosessa 0.6 mm. Väliä voi kasvattaa 0.2 mm, mutta tässä tulppamallissa se saattaa olla toivekuva ainakin kirjoittajan mielestä. Vainio tarjoaakin tulpaksi FR5TDC.

Jyrki-boy
Kirjattu

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2007, 19:44:38 »

Morjens Jyrki,

Hänen tarjoamansa tulppa ei ole platina tulppa, vaan Bosch Super malli. Nopeasti arvelisin, että hänen tarjoamansa tulppa on juuri se OE Bosch tulppa, jonka Fiatilta saat, kun sieltä ne hankit.
Ne eivät toimi korkeissa paineissa, nimimerkillä kokemusta on :) . Noi Bosch platinat F5... toimivat paljon paremmin korkeissa paineissa (n. 2 bar) ja kärkivälin on oltava aina pienempi mitä kovemmilla paineilla ajetaan.
Keskustelitteko minkälaisista käyttöpaineista? Ihmettelen, jos kaveri tarjosi noita tulppia yli 1.5 bar paineisiin... :) . Ne paineet ovat sinunkin ahtimellasi arkipäivää ensi kesänä... :) .

- Jari -
Kirjattu

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2007, 10:40:04 »

Morjens,

Tein tutkivasa journalismiä noiden FR5DTC tulppien pohjalta. Niiden Boschin numero on 0 242 245 539
Kirjattu

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #15 : Helmikuu 06, 2007, 10:47:16 »

Tere,

Hiukka kankeat sormet näin aamutuimaan pakkasen jäljiltä :) , eli jatketaan.

Siis noiden FR5DTC tulppien Bosch numero on toi 0 242 245 539, se ei ole Coupe 20vt:n orkkistulppa kuten aiemmin ounastelin, vaan ko. tulppa on Boschin speksien mukaan tehty yksinomaan Porsche 993 ja 996 korimallisten vapareiden käyttöön. Ei turbo malleille, ja kuitenkaan Porschen turbomallit eivät alkuperäisenä ahda edes 1 bar.
Coupen tulpan Bosch numero on 0 242 240 572 (FR 6 KTC) ja tämä on speksattu myös Lancia Kappalle (20vt).

Ja toi FR5DTC on perinteinen kuparitulppa (Bosch Super), eli en suosittele High Boost sovelluksiin :)  .

- Jari -
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uudet tulpat
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2007, 18:50:40 »

Tulpat on kotosalla. Noi viitoset Audin varaosana tuli hommattua. Bosch merkkiliikkeestä 23 euroo ja 16,60 Volkkariliikkeestä. Kommentteja tulee joskus kesemmällä, kun Fiigeli liikkuu. Noi hinnat on ohjevähittäishintoja.


Jyrki-boy
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)