FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Uutta softaa Turboon  (Luettu 6618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

veetee

  • Vieras
Uutta softaa Turboon
« : Huhtikuu 25, 2007, 12:04:48 »

Kelit alkavat olla jo kesäiset ja vanha tauti alkaa vaivata  8)

Eli tehon puute. Auto on 20VT, eikä siihen ole vapaavirtausilmanputsaria kummempaa vaihdeltu eli vakio peli.

Kertokaa kokeneemmat mistä kannattaisi hankkia uusi lastu !
Joo, tarjontaan (Voimaa.com, Digituning, jne) olen jo tutustunut, mutta mikä niistä käy parhaiten Coupeen. Kokemuksia !
Englannin coupe-väki näyttäs käyttävän Gtec-ohjelmia. Onko kenelläkään niistä kokemuksia ? Saako Suomesta ?

Valistaakaa, jottei koko kesä mene sairastaessa  ;D
Kirjattu

Mark

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 147
  • Hengessä mukana
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2007, 12:36:31 »

Fccukin foorumille ja grahamille viestiä lastusta niin gtecciä pukkaa. Kantsii. Ei ole kalliskaan.
Kirjattu

jykä

  • Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2007, 13:24:47 »

Suurenna se ilmanputsarilta turbolle menevä ränni 3":si niin säästät sitä sun ahdinta..... ;)
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

veetee

  • Vieras
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2007, 15:44:29 »

Joo,

Se kolme tuumainen on suunnitelmissa.

Onko kenelläkään kokemusta Gtecin suoritusarvoista ? Löytyykö keneltäkään Coupe-kuskilta ko. softaa ? Miten itse tilaus hoituu ? Chippi postitse ja rahat tilille / Visalla ? Paljonko ?

Onko moottorinohjauspiirikortilla pikaliitin softaChipille vai joutuuko kolvaushommiin ?

Mitens muut tarjolla olevat ohjelmat ? Onko kokemuksia ?
Kirjattu

Mark

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 147
  • Hengessä mukana
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2007, 16:24:31 »

Se lastu toi muistaakseni n. 40hp lisää, en väännöstä muista. Tilaus hoituu FCCUK:n foorumilta, graham nimiseltä käyttäjältä. Chippi maksetaa ja sit se laitetaa postii ja tulee viikon sisään. Tais maksaa joku 200-300e, asennus on helppo ja nopea eikä tarvi kolvailua. Suosittelen.
Kirjattu

Coupé 20vt+

  • Admin
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 4417
  • Fiat Coupé 20v turbo plus (Ahdin määrää tahdin!)
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2007, 19:31:14 »

Tais maksaa joku 200-300e

Onks toi lastu ees aito vai kopio aidosta? Aika suolasen hintanen jos kopio, vrt. evocarsin lastu 16vt:hen 85€ ;D...
Kirjattu
Fiat Coupé 20vt+ -99

Mark

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 147
  • Hengessä mukana
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2007, 21:01:41 »

Tais maksaa joku 200-300e

Onks toi lastu ees aito vai kopio aidosta? Aika suolasen hintanen jos kopio, vrt. evocarsin lastu 16vt:hen 85€ ;D...

No peräkylä emmä voi muistaa tota hintaa, heitin iha hatusta :D
Kirjattu

Aki_GT

Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2007, 22:31:55 »

Jos oikein ymmärsin, niin toi Gtech1 on Grahamin parantama version Novitec'in lastusta (hivenen vähemmän overboostia ja seokset pikkasen rikkaammalla) eli ei ole pelkkä kopio...
Gtech2 on sitten seuraava askel, sopii päivitetyn ahtimen kera.
Kirjattu
Coupé 20V Turbo Plus -99

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2007, 08:19:39 »

Eilen kävin penkittämässä Fiigelin AMW:llä. Ensin ajettiin Gtech II fuell rich chipsillä. Seos liian rikasta. Vaihdettiin tavallinen Getch II ja seos tuli vielä rikkaammaksi ja tehot tipahti. Minun autoon noi ei sovi.

Autossa on vapaavirtausputsari 600 hp asti 3" putkisto, discoperuna, 3" down pipe ja putki, välijäähdytin edessä.

Mulla on verkot pyytämässä, joten jos homma onnistuu, niin tiedotan porukoille yhdestä mahdollisuudesta Ecun säätöön. Asia on kesken, joten vartuskelkaa parit viikot.

Lambdan arvot oli seuraavat:  tasaisesti 3700 kierrokseen 2,400, tästä tasainen lasku 5200 kierrokseen 1,210 ja siitä tasainen nousu 7180 kierrokseen 1,700. Noi näkyvät tehokäyrässä.

Turbo Smart manuaalinen turboruuvi ei pelitä kunnolla. Siihen on laitettava paineputken ja säätimen väliin kuristin noin 1mm reijällä.
Tämä näkyy turbon painekäyrässä.

Tyhjäkäynti vaeltaa, jonka johdosta suljettiin eri mahdollisuudet pois. Siis ne jotka pystytään tarkastamaan mittauksilla. Jäljelle jäi ilmanvirtausmittari, jonka edessä ennen ilmanputsaria on jotakin, joka tekee pyörteen, jolloin mittari menee sekaisin. Eli laitettava virtausmittarin eteen suora putkenpätkä. Tässä nyt jotakin tietoo teitillen. Täytyy muokata, on niin viisasta tekstiä ettei itekkään ymmärrä ? ? ?
Kyseessä on se putki mikä on ilmanputsarin ja ilmamäärämittarin välissä. Nyt niillä ei ole eroa kuin tuuma, joten lisää letkua sano entinenkii akka.

Jyrki-boy
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2007, 09:41:06 kirjoittanut Jyrki-boy »
Kirjattu

veetee

  • Vieras
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #9 : Toukokuu 05, 2007, 11:14:17 »

Mitäs kautta hankit GtechII:n ?

Softa ei toiminut autossasi, vaikka sen pitäis olla OK enemmän duunattuihin. Kertonet syyn moiseen, kun selviää. Ts. toimiko entisen muijan opit  ;D

Edelleenkin haluaisin saada kokemuksia muistakin tarjolla olevista softavaihtoehdoista !
Ei viitsisi oppia kaikkea kantapäänkautta.
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #10 : Toukokuu 05, 2007, 20:36:37 »

Ostin chipsit suoraan Grahamilta.

Tyhjäkäynti rauhoittui lähes kokonaan. Letku tekee hjuvaa.

Superchip oli ainakin veätystä. Squatra tuningin chipsi minun vaparissa pelasi hyvin.

Ketuiksi män Boschin säätö. Ei kaverin koneet pääse sisään. Chipsin vaihto lähes ainoa vaihtoehto Ecun uuteen ohjelmointiin.

Katotaan jos löytyisi Ecun rinnalle asennettava Power Commander tyyppinen jutsku. Onko kellään tietoa sopivuudesta?

Jyrki
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2007, 17:13:10 »

Tässä vielä noista seoksen arvoista. Tässä ne on muutettu kahdelle muulle mittaustavalle.

3500 kierrosta   2.400                    1,0                              14,7

5200 kierrosta   1.210           muuntoarvot ei riitä         muuntoarvot ei riitä
                                          alle 0,686                       alle   10,08

7200 kierrosta   1.700                    0,750                           11,03


Nää on siis   Gtec II fuel rich chipsin ruiskutuskartan tekemät lukemat.


Jyrki-boy           
Kirjattu

jykä

  • Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #12 : Toukokuu 07, 2007, 17:58:22 »

Tässä vielä noista seoksen arvoista. Tässä ne on muutettu kahdelle muulle mittaustavalle.

3500 kierrosta   2.400                    1,0                              14,7

5200 kierrosta   1.210           muuntoarvot ei riitä         muuntoarvot ei riitä
                                          alle 0,686                       alle   10,08

7200 kierrosta   1.700                    0,750                           11,03


Nää on siis   Gtec II fuel rich chipsin ruiskutuskartan tekemät lukemat.


Jyrki-boy           


Moi

Milläs ahtopaineilla nämä tulokset on nyt sit saatu?
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2007, 18:04:27 »

Käväsee ekaksi pimppasemassa 1,2 ja sitte 1 eli sanoisin 1 bar.

Jyrki-boy
Kirjattu

GT28RS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 88
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #14 : Toukokuu 07, 2007, 21:16:44 »

Morjens Jyrki,

Gtec2 "rich fuel" on tarkoitettu 1.4 bar ahtoja käyttäville. Onko sinulla säädettävä bensanpainesäädin. 3 bar bensanpaineella + OE suuttimilla ei varmasti tukehdu bensaan.
Noista arvoista lähdet lisäämään ahtoja ja bensanpainetta, seokia tarkkailemalla. Joka tapauksessa ahdot +1.2 bar jos aiot sen pelittämään saada.
Gtec2 "rich fuel" on nimenomaan tehty GT28RS ahtimille ja 1.4 bar ahdoille.

t. Jari
Kirjattu

jykä

  • Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #15 : Toukokuu 07, 2007, 22:15:56 »

Morjens Jyrki,

Gtec2 "rich fuel" on tarkoitettu 1.4 bar ahtoja käyttäville. Onko sinulla säädettävä bensanpainesäädin. 3 bar bensanpaineella + OE suuttimilla ei varmasti tukehdu bensaan.
Noista arvoista lähdet lisäämään ahtoja ja bensanpainetta, seokia tarkkailemalla. Joka tapauksessa ahdot +1.2 bar jos aiot sen pelittämään saada.
Gtec2 "rich fuel" on nimenomaan tehty GT28RS ahtimille ja 1.4 bar ahdoille.

t. Jari


Jep jep tuota mä vähän tossa hain.....ahtoja on nyt liian vähän...se lastu/ohjelma ei tajua tuon taivaallista millasilla ahdoilla sä ajat ja jos se on tehty nyt esim. 1.4bar paineille niin noi sun 1 bar paineet auttamattomasti vetää seokset rikkaalle......
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #16 : Toukokuu 07, 2007, 22:47:27 »

Selväpä tämä ja kiitti neuvoista

Pitänee ekaksi laittaa "natsa" paineputkeen, jotta saa ahdot ylös. Katsellaampa mitä siitä seuraa. Itse en pysty seoksia mittaamaan, mutta ehkäpä tämä juttu onnistuu. Turbon painetta pystyy seuraamaan, muttei seosta. Bensan paineelle on oma mittari, joka nyt on säädetty 3 bar mukaan.

Onko nyt niin, että toi chipsi on sekasin, koska alkuperäinen turbonsäätö ei ole käytössä? Alkuperäisessä venttiilissä on johdot kiinni jottei vikavalot pala.

Toivottavasti on suhteet yläkerranisännän kanssa kunnossa.

Jyrki 
Kirjattu

Immop

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Viestejä: 1275
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #17 : Toukokuu 07, 2007, 23:28:20 »

Itse en pysty seoksia mittaamaan, mutta ehkäpä tämä juttu onnistuu.

Tässä voisi olla oiva työkalu avuksi:

http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

Suomessa:
http://www.vpv-motorracing.com/

Houkuttelevan hintainen paketti kyllä.
Kirjattu
Lancia Delta hf Integrale
Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm

jykä

  • Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #18 : Toukokuu 08, 2007, 07:56:34 »

Selväpä tämä ja kiitti neuvoista

Pitänee ekaksi laittaa "natsa" paineputkeen, jotta saa ahdot ylös. Katsellaampa mitä siitä seuraa. Itse en pysty seoksia mittaamaan, mutta ehkäpä tämä juttu onnistuu. Turbon painetta pystyy seuraamaan, muttei seosta. Bensan paineelle on oma mittari, joka nyt on säädetty 3 bar mukaan.

Onko nyt niin, että toi chipsi on sekasin, koska alkuperäinen turbonsäätö ei ole käytössä? Alkuperäisessä venttiilissä on johdot kiinni jottei vikavalot pala.

Toivottavasti on suhteet yläkerranisännän kanssa kunnossa.

Jyrki 

 ??? mikä natsa?

Ei se lastu sekaisin ole ja ne johdot pitääkin olla kiinni siinä säätimessä....
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #19 : Toukokuu 08, 2007, 08:14:09 »

Siihen turbon painesäätimeen menee liian iso putki, joten se on kuristettava pienemmäksi. Maatsi suositteli 1 mm halkaisijaltaan olevaa kuristin natsaa. Joten sepä se.

Jyrki
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #20 : Toukokuu 08, 2007, 11:22:01 »

Ajeltu on ja ruuvia väännelty. Nyt on niin, että paine nousee 1 bar ja äjöttää siinä koko ajan käkättimeen asti.  Turboruuvia saa avata kymmeniä naksauksia, eikä paineissa tapahdu mitään.

Joudun lopettamaan auto hommat iltapäiväksi, joten heitänkin kysymyksen. Autossa on uusi dumppi. Siihen tulee letku alipainepuolelta, joka ilmeisimmin avaa alipaineella dumpin ja suhauttaa henget turbon imuletkuun.

Tämä systeemi pitää sisällään myös säädön, joten onkohan se nyt homman nimi, että dumppi pitää paineet 1 bar. Onko kokemuksia? Toisaalta dumpissa on myös paikka toiselle letkulle, johon tulisi muussa käytössä paine. Se on tyhjillään ilman sokeaa. Olisiko sillä vaikutusta tähän hommaan.

Ahdin on isolla pakopesällä, mutta mielestäni sen ei pitäisi vaikuttaa ahtopaineiden nousuun tasan bariksi.  Kyllä enemmin löylyä pitäisi löytyä.

Jyrki-boy
Kirjattu

20v

  • Vieras
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #21 : Toukokuu 08, 2007, 11:35:05 »

Milles paineille Gtech2 tai ykkönen on? ...ja mille setupille? Grahamilla on tieto jotenkin nihkeässä kun joskus kyselin.

Turbosmartin bleedissä oli joku 43 naksua auki, jotta saa paineet 1.4 tuntumaan. Tiedä sitten onko miten coupe kohtaista...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2007, 14:14:59 kirjoittanut 20vt »
Kirjattu

jykä

  • Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #22 : Toukokuu 08, 2007, 12:52:06 »

Ajeltu on ja ruuvia väännelty. Nyt on niin, että paine nousee 1 bar ja äjöttää siinä koko ajan käkättimeen asti.  Turboruuvia saa avata kymmeniä naksauksia, eikä paineissa tapahdu mitään.

Joudun lopettamaan auto hommat iltapäiväksi, joten heitänkin kysymyksen. Autossa on uusi dumppi. Siihen tulee letku alipainepuolelta, joka ilmeisimmin avaa alipaineella dumpin ja suhauttaa henget turbon imuletkuun.

Tämä systeemi pitää sisällään myös säädön, joten onkohan se nyt homman nimi, että dumppi pitää paineet 1 bar. Onko kokemuksia? Toisaalta dumpissa on myös paikka toiselle letkulle, johon tulisi muussa käytössä paine. Se on tyhjillään ilman sokeaa. Olisiko sillä vaikutusta tähän hommaan.

Ahdin on isolla pakopesällä, mutta mielestäni sen ei pitäisi vaikuttaa ahtopaineiden nousuun tasan bariksi.  Kyllä enemmin löylyä pitäisi löytyä.

Jyrki-boy

No teeppä niin et ota siitä ruuvista irti se letku mikä tulee sieltä painepuolelta ja tulppaa se. sit menet koe ajolle ajat pienellä kaasulla ja testaat että nouseeko se paine yli sen 1bar. eli ajat vaikka 80km/h kolmosella ja painat varovasti mutta kummiskin sen verran rivakasti että ahdot rupeaa nousemaan, seuraat ahtojen nousua ettei ne räjähdä käsiin mutta jos saat sen paineen nousemaan vaikkapa tonne 1.4bar niin sit lopetat. Sun ruuvissa on sit jotain häikkää...

Mutta jos ne ei silloinkaan nouse niin sit pitää miettiä et onkos sulla kaikki ahtoputket kunnolla kiinni ja sullako on kierrättävä "dumppi"? eli pystytkö laittamaan sen orkkis "dumpin" kiinni? testaa sit sillä orkkiksella, jos nää ensin mainitut testit ei auta....
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #23 : Toukokuu 08, 2007, 19:37:04 »

Selvis !!

Kokeilin ekaksi ilman paineensäätöä, jolloin ahdot jäi vain 1 bar, joten ruuvi ok. Sen jälkeen katselemaan dumppia ja kas,  letku väärällä puolella.  Letku kohdilleen ja kokeilemaan ja autossa on ahdot tällä hetkellä 1,4 bar. Pitää samana käkättimeen asti.

Helvatti kun meinas jo hermostua, mutta sattuuhan niitä vahinkoja paremmisakin piireissä.

Jyrki-boy
Kirjattu

Jyrki-boy

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 355
Re: Uutta softaa Turboon
« Vastaus #24 : Toukokuu 09, 2007, 12:50:27 »

Mun Smartissa on 20 naksua auki ja 1,4 bar. Joten eroja on. Jos lähtee nollasta, voi säädön aikana voi kääntää 10 naksua isommaksi kerralla, niin ei käy kuitenkaan katastroof. Muuten menee aikaa aika pirskeleesti.

Jyrki-boy
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)