FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)  (Luettu 14818 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GreenThing

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 140
  • Ihan minkävärisenä vaan, kunhan se on vihreä!
Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« : Toukokuu 23, 2008, 19:48:20 »

Tässä yksi tapa vaihtaa takatukivarren laakerit.

Lähtökohta:





Ensin irroitin kallistuksenvakaajan, käsijarruvaijerit ja letkujen/johtojen kiinnikkeet.
Jousipuristimella jousta kasaan, ja iskarin irroitus. Kannattaa varoa rikkomasta jousen alapään "kiinnitystä", tuo heppoinen osa lähtee irti lyömälla jousilautasen alapuolella oleva pieni muovitappi sisään.
Ja jousi pois.
Sama toiselle puolelle.




Seuraavaksi irroitetaan tukivarren pultti, joka saattaa hieman vastustella.
Mutta itse hoidin asian näin:


Autoni oli nosturilla ja käytössä oli tuollainen kätevä tunkki, jonka varassa sain laskettua tukivarren alemmas.





Vanhan laakerin osat lähtee irti ensin lyömällä holkki irti.
Ulkokoolit lähtivät lähes itsestään, kun niiden sisäpintaan ensin hitsasi migillä kovalla virralla muutaman pisteen.

Vanhat osat:



Yhden pyörän uudet osat:



Kasaamisen suoritin järjestyksessä:
-Toinen ulkokooli
-pölysuoja
-Toinen ulkokooli
-Laakeri holkin toiseen päähän
-Holkki paikalleen
-Laakeri toiseen päähän
-Suojakumit
-Päätylaipat

Ja rasvaa tietenkin joka väliin.










Ja tukivarsi paikalleen käänteisessä järjestyksessä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2008, 19:50:02 kirjoittanut GreenThing »
Kirjattu

AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1499
  • 20v ilmankierrätin
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2008, 22:06:23 »

Aivan loistavaa! Hyvät kuvat ja selkeät selosteet, juuri näin pitää olla.
Onhan tämä jo Sticky, vai pitäisikö vastaavia korjausohjeita yrittää kerätä omaksi ketjukseen?
Ehkä näitä tämän mallin pohjalta tulisi jokunen lisääkin?
Kirjattu
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1201
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2008, 22:24:27 »

Jep hyvää työtä.....jos ei tästä saa selvää niin ei sitten mistään....ja ihan sivu kommenttina, on muuten niin saman näköstä osaa Marean alla kun mitä coupestakin löytyy ;)
Kirjattu
Coupé 20vt -99
850 super -72
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Bravo hgt -97(varaosa auto)

ealab

  • Vieras
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2008, 07:34:53 »

Lähestulkoon aivan samat systeemit ovat "mehujousi"-sitikoissa. On niitä vaihdeltu! Kestää hyvin etelässä, mutta täällä kuran ja suolamoskan keskellä on toiset vaatimukset....Laakeri kannattaa uusia ennen, kuin ulkokooli on jauhona ja pesä pilalla. Siinä tapauksessa auttaa vain uusi, tai hyväkuntoinen tukivarsi.
Kirjattu

kapa83

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 57
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2014, 16:20:40 »

oliskohan noita kuvia vielä jossain tallessa ku ei itsellä ainakaan yksikään kuva näy.. ja olis aihetta aika kiiruusti korjailla apparin puolen romut mätänetin korjaus sarjalla..
Kirjattu

Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 462
  • Opiskelija
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2014, 19:30:17 »

Tuossa idea: kuva
GreenThingin kuvassa on tuon ulosvetäjän tilalla putkenpätkä ja kierretankoa ja iso metallilevy. Mutteria kireämmälle -> putki painaa apurunkoa vasten ja vetää pulttia ulos. Itsellä meni kaksi päällekkäinollutta 4 tai 5mm laattaa kuprulle eikä pultti hievahtanut (tässä vaiheessa oli pultinpäähän hitsattuna parhaillaan 3 mutteria koska kahdella mutterilla kierteet pettivät ennen laattoja.
(kuvassa "kytkimen ulosvetäjä" toisesta työstä, raskaampi kuin kaupan vetovasarat).

Kuten sanottu, itsellä ei toiminut joten päädyin tuollaiseen:
kuva
Tässä vaiheessa annoin viikon virua öljyssä jonka jälkeen hakattiin lekalla oikein kunnolla yllä olevan putkiviritelmän ollessa kiinni ja kireällä. Ei hievahda.
Rälläkällä kanta pois ja pikkulaikalla toiselta puolelta runkokiinnikkeen ja tukivarren välistä loput pois.
Irti
ja paljon rasvaa tehtaan jäljiltä

Toisen puolen pultti lähti kevyesti vasaralla napauttamalla...

Ulkokoolit lähti tuurnalla ihan helposti.
Kasaanlaitossa prässillä pääsee helpoimmalla ja saa oikean kireyden laakeriin. Pullotunkki + palkkikehikko ajoi asian.

Kirjattu
Flying is Trying is Dying

kapa83

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 57
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2014, 18:32:39 »

Juu tänään yritin irrotella.. nylokki kyl aukes nätisti mut eihän se sielt mihinkään lähteny >:( tankkia koitin ottaa irti et sais vasaralla paukuteltua tukivarren pulttia ulos päin mut siinäkin jäätiin puihin ku pultista rupes korkkaan kanta. turasin sit viimetteeks kierretankoo pultin päähän ja eihän se siinä kestäny. taitaa tulla kallis remontti vaihtaa kaks haista P*aska laakeria
Kirjattu

Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 462
  • Opiskelija
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2014, 21:43:53 »

Oliko kierretanko samaa kokoa kuin pultti? Itsellä oli ja kertoo jonkin verran että veti kahdella mutterilla kierteet pihalle...hitsit kesti koska pultti pyöri sen verran että sai migillä kokonaan ympäri.

Tankin pohjan remmit ei ole pahoja, täyttöputkessa oleva pultti ja kanneke on yleensä pahemmassa kunnossa.
Takalevyjen kanssa voi kaikki jarrukamat jättää autoon joten apurungon irroitus on suht helppo operaatio.

Jos on ainoa auto niin voi tehdä tiukkaa ajan suhteen.
Kirjattu
Flying is Trying is Dying

eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 836
Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #8 : Lokakuu 17, 2014, 09:43:07 »

Rakenne on hyvin samankaltainen, kuin mm. Citroen BX/Xantiassakin. BX:iin on vaihdeltu useammin kynkänlaakereita.
Kirjattu

ortsi

Vs: Marea takatukivarren kunnostus (kuvia)
« Vastaus #9 : Toukokuu 07, 2015, 21:08:54 »

Moikka!
Löytyskö mistään noita kuvia, ainakaan en niitä itse saanut näkymään. Ois kynkän laakerièn vaihto esillä
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)