FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Noviisit kysyvät sekalaisia  (Luettu 91514 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bravissimo

  • Vieras
Vs: Noviisit kysyvät sekalaisia
« Vastaus #250 : Joulukuu 13, 2016, 17:02:18 »

^Toi on kyllä ikävää kun näistä nykydieseleissä taitaa olla kaikissa kaksoismassavauhtikset - vaikkakin kai ne sitten vääntövärähtelyjä vaimentaa ja ajoa mukavoittaa mutta luotettavuuden kustannuksella.

147 voisi jopa kiinnostaa dieselinä, vaikka moisesta bensakoneella onkin jo kokemusta. Mutta jos alustajumppaa olisi valmiiksi tehty eikä alusta pahasti ruosteinen niin mikä ettei. Ei ole vaan noita paljoa myynnissä ja auto täytyisi saada aika pian alle.

Delta on kivan erikoinen auto, ei vaan mahdu toistaiseksi budjettiin. Vaikken tilaa kauheasti tarvitsekaan niin siitä löytyisi myös tuo todella kätevä liikuteltava takapenkki. No, ehkä joskus  8)

Mitenkäs tuo kaksoismassa oireilee näissä Fiatin koneissa, alkaako kolistamaan/täristämään tyhjäkäynnillä vai rupeaako kytkin luistamaan?
E: Kuuntelenpa Youtube-videoilta oireääniä.
Paljonko sulla maksoi remontti?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2016, 17:06:33 kirjoittanut Bravissimo »
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Noviisit kysyvät sekalaisia
« Vastaus #251 : Joulukuu 13, 2016, 17:14:51 »

^Mun autoon oli vaihdettu just sekä kytkin että vaihdelaatikko ennenkuin sen ostin kun se on se M32. Autodata antaa croman kytkinrempalle ja vauhtipyöränvaihdolle arvion 5,8h minkä perusteella moni korjaamo (ainakin sanovat että) laskuttaa joten ei se ihan hirveä kustannus ole, toki kytkinpaketti ja uusi dmf maksaa muutaman satasen. Bravonkaan tuskin paljon siitä heittää mut pitäis kattoa (en jaksa nyt aukasta autodataa). Toki aina kannataa ottaa työlle hinta-arvio niin eivät sitä ainakaan voi paljolla ylittää ihan huvikseen. Suosittelen että jos dmf pitää vaihdella niin kannattaa kampiakselin stefa sekä kytkinakselin stefa vaihtaa samalla. On meinaa helppo tehdä samalla eikä maksa paljon mutta jos se alkaa vuotaa jälkeenpäin niin kaikki pitää ottaa irti uudelleen ja se maksaa.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Bravissimo

  • Vieras
Vs: Noviisit kysyvät sekalaisia
« Vastaus #252 : Joulukuu 13, 2016, 18:44:10 »

^ No eipä tuo sitten ihan hirveä kustannus ole, toki ainahan sitä toivoo että tuollaiselta välttyisi.
Paitsi toki muutaman tonnin Bravoon tuo on jo iso osa auton arvosta  :D

Ostit siis Croman juuri sopivaan aikaan, ainakin kaksoismassan osalta huolettomia kilometrejä pitkäksi aikaa ja tuskin M32 heti alkaa ääntelemään (jos koskaan mikäli paranneltu versio)  8)
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Noviisit kysyvät sekalaisia
« Vastaus #253 : Joulukuu 13, 2016, 21:56:11 »

^Juu mun mielestä sai Cromassa aika mukavasti autoa pienellä rahalla. 3800e 208tkm ajettuna, beiget nahat, automaagi-imastointi, vakkari ja vetokoukku. Just ennen ostoa tehty kytkinremppa ja vaihdettu aski ja vetoakselit sekä laitettu se vetokoukku. 150hp versio, kaikki toimii ja hiukkasloukku poistettu ja päälle vähän lastutettu. Hiljainen, tilava ja mukava ajaa pitempääkin siivua joten tämmöselle ikälopulle kurpalle sopii hyvin jolla pari pientä kersaa. Näin vanhempana osaa arvostaa että takapenkin kullanmurut eivät yllä jaloilla potkimaan etupenkin selkänojia  >:D

Että jos lupsakkaa matkakuljetinta haluaa niin Croma on mukava ja penkit on omalle läskiperseelle mahtavat. Haittapuolina sitten se M32 jos on niin pervo että haluaa manuaalin tohon lullaan kun tomaatti sopii paremmin ja on varmasti luotettava. Se Aisinin AM6 on oikeesti ihan pätevä aski. Haittapuolena on sitten se että kokonaismassa on yli 2000kg joten diiseliveroa joutuu makselemaan ihan kivasti. Ensivuonna autovero+käyttövoimavero on jo yli 660e.

Niin ja vielä miten fiiatin dmf:t porsii. Ihan samalla tavalla kuin muissakin kun eihän noita kai tee muut kuin LUK, Sachs ja Valeo. Eli siis kai ravistaa ja kolisee/paukuttaa jos jousia mennyt. Muita oireita en tiedä.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Noviisit kysyvät sekalaisia
« Vastaus #254 : Joulukuu 14, 2016, 09:59:00 »

Ainiin Bravissimo, yks meinas unohtua. Kun noita diiseleitä haikailet niin kannattaa muutama juttu tietää noista 1.9 dieseleistä. 120hp kone on 8v kone ja siinämielessä simppelimpi että 150hp versioon verrattuna siinä ei ole imusarjassa lisäilmaläppiä (mitkä hajoo aina). Toisaalta 120hp koneessa on lisätyönä määrävälein tarkistettavat/säädettävät venttiilinvälykset. Tommosissa 200+tkm ajetuissa voi olla jo jotain tekemistä ja tarkistusväli on 60tkm huoltokirjan mukaan.

No 16v padassa on tosiaan imusarjassa ne lisäilmaläpät jotka hajotessaan alkavat vuotaa ahtopaineita siihen imusarjan päälle. Käsittääkseni ne hajoaa kaikista ainakin niin että se läppiä yhdistävä tanko joka on siinä imusarjan päällä lähtee kävelemään tai sitten se alkaa vuotaa ja sen huomaa että naftaa/öljyä/shaissea on se imusarjan päälinen ihan täynnä. Helppo tarkistaa että onko ok, nyppäsee vaan sen moottorin muovisuojan päältä irti ja katsoo silmin. Uusi imusarja on ebäyssä 300e ja laskutettavaa työtä on ainakin 8t, viimeks kun sitä kysyin piruuttani autohuollosta niin uskalsivat sanoa että 12h vähintään. Toinen juttu 16v koneissa paljon ajettuna on että niissä on hydrauliset venttiilinnostimet (jee ei tarvi säätää) mutta ne vaan ajanmyötä menee tukkoon eikä toimi => naputtaa. Uus setti tosin nostimia ja keinuja ei maksa kuin tyyliin satasen. Ihan kamala työ niiden vaihtaminen kai ei ole. Täytyy itsekkin miettiä pitäiskö ne joskus vaihdella jos tuolla meinaan ajella kauemmin.

Sitten ylipäänsä jos haikailee paljon ajettuja diiseleitä merkistä riippumatta. Jos autolla on ajettu yli 200tkm niin todennäköisyys että turbo menee vaihtoon on aika iso. Munkin 235tkm ajettussa 1.9ssä se turbo on alkanut vähän vuotaa öljyä imupuolelle joten ihan kamalasti siinä ei ole enää kilometrejä jäljellä. Uusi turbo ei toki ole mikään hurjan kallis eikä työkään iso. Nämäkin semmosia asioita jos ei itse voi tehdä niin kyllä tommosellekkin hommalle tulee hintalappua paljon. Hyvä nyrkkisääntö on että jätä ainakin touhutonni rahaa kun ostat sitä autoa ettei käy niin että sulla on auto mutta ei rahaa sitä korjata.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)