FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Se lampunvaihto  (Luettu 6817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bellawagon

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Fiat Linea Multijet; Vespa S50
Se lampunvaihto
« : Toukokuu 18, 2009, 00:23:29 »

On tästä röpistykin mutta kuinka te Stilosta vaihdatte lampun tai paremminkin polttimon? Liikkeeseen jonnekin vai teettekö itse? Lamppu pimahti 1 kk omistajuuden kunniaksi pelkääjän puolelta, yllätti hieman nopeudellaan =)
Kirjattu
17 vuotta Fiatilla ja meno jatkuu:
Fiat Uno 70SL 1986 (1990 - 2000) ~ 100tkm
Fiat Uno 70SL 1989 (2003 - 2004) ~ 30tkm
Fiat Stilo 130 MW 2005 (2009 - 2010) ~ 30tkm
Fiat Linea Multijet 2008 (2010 - 2012/11).

Kiitos Autokeskukselle huonosta palvelusta ja asiakassuhteen hoidosta. Son loppu ny.

jiiii

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
Vs: Se lampunvaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2009, 05:21:43 »

Itse vaihtaen teen lampunvaihdot Stiloon. Ainakin omaan Stilooni onnistuu lampunvaihdot ilman mitään lokarin irroitteluja yms. Oman kokemuksen perusteella (useamman eri merkkisen auton/mallin), ei lähivalojen polttimoiksi kannata ostaa Osramin +50 tai +90. Ne ovat olleet kestoltaan todella heikkoja.
Kirjattu

Fletch

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2009, 09:15:58 »

Ite vaihdan polttimot. Tähän mennessä laittanut Philipsin longlifeä keulalle, en enää suoraan ees muista kuinkamonta kymmentä tuhatta ajoi ennenkuin h7 paloi, jotain 60tkm ja toinen on vielä ehjä vaikka samaan aikaan vaihtoi. Ehkä ei valoa tule samaan malliin kuin jossain paremmissa polttimoissa mutta eteen kyllä näkee hyvin vaan eipä tarvi vaihtaa jatkuvasti polttimoita. Ei voi kuin suositella.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

nurppa

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2009, 09:28:21 »

Ite vaihdan polttimot.
Apparinpuoli yläkautta,kuskin kuoli joudun alakautta :(eli rengas pois ja sisälokari irti)(15min).Ylä kautta ei mahdu.
Joo mitään halpoja polttimoja ei kannata ostaa,ei kestä pitkää stilossa,kokemusta on.
Kirjattu
Näillä mennään!!!
Ford mondeo 2.0 gt

Solifer skootteri
Kymco skootteri
88 toyota camry
jos asiaa ni soita 0405123551(ehkä vastaa enkä en)

rallymaster

• FTCF-Member
  • Tulokas
  • *
  • Poissa
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2009, 18:20:23 »

Jep itse myös vaihdan kummatkin alakautta (tuntuu mun mielestä helpommalta), mutta rengasta en jaksa alkaa irroittelemaan. Renkaat vaan ääriasentoon, niin kyllä siitä jo saa sitä sisälokarii sen verran venytettyy auki että käsi sinne mahtuu  ;D

Myös itse huomannut noi +50% sun muut, että kauan ei kestä. Joten itselläni myös longlifet käytössä  ;)

Niin ja ei se itse polttimon saaminen sinne yläkautta ole paha(pelkääjän puoli), mutta se samperin suojamuovin takas laittaminen paikoilleen on hermoja raastavaa  >:(
Kirjattu
tällä hetkellä ei autoa, mutta miksi en Fiattia uudestaan hankkisi :)

Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2009, 18:45:34 »

Myös itse huomannut noi +50% sun muut, että kauan ei kestä. Joten itselläni myös longlifet käytössä  ;)

Niin ja ei se itse polttimon saaminen sinne yläkautta ole paha(pelkääjän puoli), mutta se samperin suojamuovin takas laittaminen paikoilleen on hermoja raastavaa  >:(

Kovin on saman suuntaisia havaintoja tosta aina niin ihanasta polttimon vaihdosta.
Polttimon vaihdan aina yläkautta, mutta sen kirotun suojakannen laitan aina alakautta.

Sitten ne +90% polttimot. Osramin nightbrakereita koitin. Oli pirun kirkkaan mutta kesti 2kk :o Nyt philipsin polttimot kiinni.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

oskuk

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2009, 18:30:35 »

-No niin.
Paukahti itselläkin 30 tuhannen jälkeen Stilo Wagon satasesta ensimmäinen polttimo: kuskin puolen lähivalo.
Katselin ensin tämän keskustelun, ja sitten läpi sen pidemmänkin tuosta ja ajattelin että pakko koittaa ainakin ensin itse, vähintäänkin ihan mielenkinnosta.

-Avasin akunsuojan pois ja katselin hieman näkymää, jahka olin vetänyt niitä johtoja hieman sivuun. Alhaalta näkyi valoa, joten tuota aukkoa käytetään vaihdossa. Ruuvarin avulla kannen jousi irti yläpuolelta, jonka jälkeen se avautui hyvin. Sitten sen verran kantta auki kun se tulee, ennenkuin ottaa (liian isoon)akkukaukaloon kiinni, eli n.5cm. Tuosta välistä kärkipihdeillä polttimon pistoke irti. Nyt auton viereen maate, jalat eteenpäin ja oikea käsi auton alta siitä reijästä ylös ja assari ylhäältä neuvoo tassulle tietä lampulle. Polttimojouset yksitellen irti, ja opetellaan se liike siinä pariin kertaan. Polttimo ulos etu-ja keskisormen välissä. Vedetään rauhallisesti alaspäin jolloin polttimo kääntyy ja jos se on pysynyt sormissa alas saakka, nähdään kummin päin sen kuuluu olla. Minulla ei pysynyt. Uusi polttimo sormien väliin pystyyn ylöspäin, niistä kosketinknääkeistä pitäen -ja taas assari neuvoo reittiä. Pitää varoa hermostumista ettei saa suonenvetoa sormiinsa. Kun olan umpion reijän huulilla, niin assari neuvoo kohtaa ja annetaan polttimon kallistua eteenpäin ja työnnetään lamppuun.  Pidetään sormella kun assari katsoo -nyt umpion puolelta miten se asettuu. Se pysyy kyllä pitämättä pakoillaan, jos on oikein. Nyt assari neuvoo, missä on lukitusjousi, joka voi ola kallistunu ulottumattomiin ylöspäin, tai assari painaa jousta sormien ulotuville ylhäältä ruuvarilla. Nämä kliksut kiinni yksitellen ja pistoke myös kiinni. Sekin vaatii neuvontaa, sokkona ei saa tolkkua. Kansi kiinni ja jousi kiinni -nämä ylhäältä. Aikaa tuossa kaikessa meni ehkä 10min.

Mutta:
Itsellä polttimo oli ensin väärin, koska assari ei hoksannut katsoa umpion puolelta onko säällisesti suorassa, vaan poltin sojotti alaviistoon. No, polttimon kansi uudestaan auki, ja alta taas kädellä hollille, nyt ilman assaria tunnustelin tietä, ja huomasin että sisälokasuojassa on hyvällä kohtaa silmien edessä ritilä. Jos olisi valoa tarjolla sisältä lampulle, siitä näkisi kyllä mitä on tekemässä. Hamuilin koskettimelle, en irroittanut sitä, vaan avasin jouset taas yksitellen, vedin ja käänsin polttimoa koskettimesta pitäen ja painoin sisään, kiinnitin toisen jousen ja nyt eteen tarkistamaan umpiosta: paikoillaan on. Taas käsi sisään ja toinenkin jousi kiinni. Ylhäältä taas kansi kiinni ja sen jousi paikoilleen. Aikaa meni nyt varmaan kolme minuttia.
Kirjattu

bellawagon

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
  • Fiat Linea Multijet; Vespa S50
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2009, 21:33:49 »

Molempiin silmiin vaihdettiin uudet hehkut ja hintaa tuli 60€. Otti aikaa 45 minuuttia.
Kirjattu
17 vuotta Fiatilla ja meno jatkuu:
Fiat Uno 70SL 1986 (1990 - 2000) ~ 100tkm
Fiat Uno 70SL 1989 (2003 - 2004) ~ 30tkm
Fiat Stilo 130 MW 2005 (2009 - 2010) ~ 30tkm
Fiat Linea Multijet 2008 (2010 - 2012/11).

Kiitos Autokeskukselle huonosta palvelusta ja asiakassuhteen hoidosta. Son loppu ny.

Stormi

• FTCF -Tukija
  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Gruppo AutoItalia Naantali
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2009, 22:37:52 »

Kovin on saman suuntaisia havaintoja tosta aina niin ihanasta polttimon vaihdosta.
Polttimon vaihdan aina yläkautta, mutta sen kirotun suojakannen laitan aina alakautta.

Sitten ne +90% polttimot. Osramin nightbrakereita koitin. Oli pirun kirkkaan mutta kesti 2kk :o Nyt philipsin polttimot kiinni.

Uudessa Bravossa oli myös Night Breakerit ja kestivät sen 5.kk ...
Kirjattu
Fiat 500 08' - "Carlo"
Vespa Sprint 200 Corsa
Vespa Rally 180 Gulf

Judenza

• FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • Mazda 6 Sportwagon 2.0 Touring AT -06
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2009, 19:15:44 »

Itselläni keulalla samat polttimot kun ostettaessa, nyt mennyt ~22kk ja n.40tkm eikä kumpikaan palanut, yksi takavalo meni ja edestä 1 parkki (joka odottaa edelleen vaihtoa mutta laitan kaikki kerralla). *koputtaa puuta*
En tiedä kuinka kauan noi on ennen minua ollut keulalla mutta eiköhän kohta pääse vaihtelee  ;D
Kirjattu
Hyvin se menee, niinhän se eilenki.
Ex fiatit ennen japaniin vaihtoa: -99 Marea weekend 1.8 R.I.P, -04 Stilo mw 1.8

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)